Nederland heeft zijn tuinkabouters, Amerika heeft zijn tuinflamingo’s. De paarse plastieken beesten vormen sinds 1957 de onontkoombare garnituur van de Amerikaanse buitenwijken. De ontwerper, Don Featherstone, overleed maandag op 79-jarige leeftijd.
De felroze flamingo (eigenlijk twee, ze werden per paar verkocht) was één van de allereerste ontwerpen die Featherstone maakte nadat hij was afgestudeerd als beeldhouwer, schrijft Vox.
De flamingo kwam na opdrachten voor een plastic meisje met gieter, een jongetje met een hond en een eend. Roze was eind jaren vijftig een zeer modieuze kleur, en vormde bovendien “een schitterend contrast met het groen van uw gazon”, aldus de catalogustekst van destijds.
Van kitsch tot cult
De flamingo’s werden al snel razendpopulair bij de arbeidersklasse. In de jaren zestig nagelde de hippiegeneratie ze aan de schandpaal als smakeloos massaproduct. Sindsdien gelden de flamingo’s als het Amerikaanse schoolvoorbeeld van kitsch. Maar in de jaren tachtig en negentig werden de flamingo’s dan weer een postmodern stijlicoon. Babyboomers namen de flamingo’s zelfs mee als ze gingen backpacken in Europa.
Eventjes werd de productie van de flamingo’s gestaakt: de originele producent, Union Products, ging in 2006 failliet. Het jaar daarop kocht een ander bedrijf het copyright en de originele mallen, en ging productie weer van start. Union Products had in 2001 nog een boycot te verduren: het bedrijf had de handtekening van Featherstone verwijderd van de flamingo’s toen hij met pensioen ging. Dat pikten de fans niet.
Lees ook
Hoe Gary Dahl miljonair werd met een steen in een doosje
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl